Zawsze musicie rozróżniać Wasze uprawnienia reklamacyjne od przysługującego Wam prawa odstąpienia od tzw. umowy zawartej na odległość (m.in. umowy zawartej przez internet). W tym drugim przypadku możecie – w terminie 10 dni odstąpić umowy, czyli zrezygnować z zakupu nawet w sytuacji jeżeli towar nie jest obarczony wadą.
Czym innym są natomiast uprawnienia z tytułu rękojmi przysługujące w przypadku zaistnienia wady zakupionego towaru (również tego zakupionego w sieci). Uprawnienia do reklamacji przysługują w okresie dwóch lat od daty zakupu. Podstawą do złożenia reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili wydania towaru aczkolwiek mogąca ujawnić się później. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej kupujący korzysta z domniemania istnienia niezgodności towaru z umową jeżeli wada została stwierdzona w terminie 6 miesięcy od dnia zakupu towaru.
To sprzedawca musi udowodnić brak swojej odpowiedzialności (niezasadność reklamacji). Samo stwierdzenie np., że wada ma charakter mechaniczny (np. kupujący sam urwał uchwyt w plecaku) bez powołania się na opinię rzeczoznawcy nie będzie mogło być uznane za udowodniony brak zasadności reklamacji.